Mariana Tafur Arciniegas

Mariana Tafur Arciniegas
Doctor Of Phiolosophy
Profile
Engineering Education Ph.D. from Purdue University, Indiana-US; MS in Education and BS in Electronical Engineering from the University of Los Andes, Bogotá-Colombia. 2010 Fulbright Scholar. With more than 20 years of STEM education experience, I have participated in national research groups such as Pequeños Científicos (Little Scientists), Lidie and Educación y evaluación en las disciplinas (discipline education and assessment); and international research groups such as Inspire and Freeform Classroom. I have participated in national projects such as La investigación en la escuela y el maestro investigador en Colombia (Research at School and the Colombian Researcher) and internaciotional projects such as JANUS – Novus-Triada Porject. My research interests are: Everyday technological challenges, collaborative learning, STEM integration from early childhood to lifelong learning, engineering skills development, learning assessment, mixed-designed research methodologies, content analysis, and phenomenography.
Recent Courses
- 2025
TRABAJO DE GRADO I
First period
Master Level
ELABORACIÓN DE PROPUESTA I
Second period
Doctoral Level
Recent Products
Recent Degrees
Doctor Of Phiolosophy
Doctoral degree
Purdue University
2015
Estados Unidos
Master En Educacion
Master degree
Universidad De Los Andes, Colombia
2007
Colombia
Recent Projects
- 2016
- Hábitos de pensamiento en Ingeniería como estrategia para aproximarse a retos tecnológicos en la vida cotidiana. Análisis de la interacción adulto-tecnología desde un paradigma pragmático.
Duration: 36 months
PR.3.2016.2727
- 2015
- Dos artículos sobre blended learning
Duration: 24 months
PR.1.2015.5267
Para ser publicado en Julio 2018 en International Journal of Educational Technology in Higher Education, Q1 en Scopus: Supporting decision-making processes on blended learning in higher education: Literature and good practices review, 52 páginas. Autor: Álvaro Galvis Ya publicado en Research in Engineering Education Symposium 2017 (Bogota, July 6-8, 2017), ISBN 9781510849419: Implementation of Blended Learning in a Structural Analysis Course. Autores: Juan C. Reyes, Francisco A. Galvis, Diego M. Valencia, Mariana Tafur, Alvaro Galvis
Courses
- 2025
TRABAJO DE GRADO I
First period
Master Level
ELABORACIÓN DE PROPUESTA I
Second period
Doctoral Level
ELABORACIÓN DE PROPUESTA I
First period
Doctoral Level
INVESTIGACIÓN DOCTORAL I
Second period
Doctoral Level
INVESTIGACIÓN DOCTORAL II
Second period
Doctoral Level
PRÁCTICA FORMATIVA 1
First period
Bachelor Level
TRABAJO DE GRADO II
First period
Master Level
TRABAJO DE GRADO II
Second period
Master Level
TRABAJO DE GRADO I
Second period
Master Level
PRÁCTICA FORMATIVA 1
Second period
Bachelor Level
INVESTIGACIÓN DOCTORAL I
First period
Doctoral Level
EDUCACIÓN Y CIENCIA
First period
Bachelor Level
ELABORACIÓN DE PROPUESTA II
Second period
Doctoral Level
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
- 2016
- 2015
Products
Degrees
Doctor Of Phiolosophy
Doctoral degree
Purdue University
2015
Estados Unidos
Master En Educacion
Master degree
Universidad De Los Andes, Colombia
2007
Colombia
Ingenieria Electronica
Bachelor degree
Universidad De Los Andes, Colombia
2002
Colombia
Projects
- 2016
- Hábitos de pensamiento en Ingeniería como estrategia para aproximarse a retos tecnológicos en la vida cotidiana. Análisis de la interacción adulto-tecnología desde un paradigma pragmático.
Duration: 36 months
PR.3.2016.2727
- 2015